Van krantenjongen tot miljardair

De titel van deze pagina kan maar betrekking hebben op één van de rijkste mensen van Nederland en dat is uiteraard John de Mol. John begon namelijk ooit met een krantenwijk in het Gooi, maar is tegenwoordig één van de grootste giganten wanneer het om het vermogen gaat dat Nederland in de broekzak heeft zitten. Mede door de bedrijven die hij verkocht, maar ook door slim ondernemen, wist hij zijn vermogen steeds verder uit te breiden totdat hij het miljard in zicht had. Het geschatte totale vermogen van De Mol was 2,3 miljard in 2014. De kans is bijzonder groot dat dit vermogen in de afgelopen jaren nog veel verder gegroeid is.

Havo

John de Mol had geen hoge verwachtingen toen hij van de HAVO stapte. Eerst wilde hij professioneel voetballer worden, daarna draaide hij als studiotechnicus bij Radio Noordzee en maakte hij de samenvattingen voor Studio Sport. Uiteindelijk merkt hij dat hij iets anders wil gaan doen. Hij wordt producer en de Showbizzquiz is direct een succes. Zijn echte succes komt echter met Medisch Centrum West, een soap die met regelmaat door meer dan 4 miljoen mensen tegelijkertijd gekeken wordt in Nederland. Het succesconcept levert nog veel meer geld op wanneer het verkocht wordt naar het buitenland. Tientallen landen blijken direct interesse te hebben wanneer de cijfers bekend gemaakt worden.

In 1989 loopt het vermogen van De Mol pas echt op. Commerciële televisie wordt gestart en De Mol gaat programma’s maken voor de verschillende zenders. In 1994 wordt Endemol opgericht in samenwerking Joop van den Ende. In 1999 komt het grootste succes ooit met Big Brother en in hetzelfde jaar wordt het bedrijf verkocht aan Telefónica voor het bedrag van 5,5 miljard.

Daar stopt het niet. De Mol steekt zijn geld in Talpa, welke later als zender zou floppen, maar het geld blijft binnenkomen, zeker wanneer The Voice bedacht wordt. Ook dit wordt naar het buitenland verkocht maar ditmaal staan er maar liefst 180 landen in de rij die hier graag voor willen betalen omdat zij het succes van het concept zelf hebben kunnen zien op de Nederlandse televisie.

Intussen is het vermogen van De Mol al flink opgelopen. Talpa levert al 500 miljoen op en kan bij goede prestaties meer dan het dubbele op gaan leveren wanneer alles gaat zoals het moet. John de Mol is inmiddels een naam geworden die internationale bekendheid verkregen heeft en wie deze man een beetje goed in kan schatten, die moet aannemen dat dit de komende tijd alleen maar verder uitgebreid zal worden. Het vermogen blijft groeien en de goede ideeën blijven komen en dat kan alleen maar leuke dingen voor de toekomst betekenen.

Nederlandse held

Het gaat wellicht te ver om De Mol een Nederlandse held te noemen, maar menig ondernemer hoopt een schrijntje van het succes van De Mol mee te kunnen pikken op de weg naar boven. Zo goed als dat De Mol het gedaan heeft, zal voor de meeste mensen echter altijd een droom blijven.